Thursday 27 February 2014

JANGAN MENYESAL

Berikut adalah senarai tertinggi perkara2 yang mungkin menyebabkan orang ramai menyesal untuk tidak melakukannya. Mungkin ! Faham tak ?.

1. Kurang melancong dan berjalan-jalan dikala masa terluang. Usia semakin meninggalkan kita. Kesibukan mengejar keutamaan selalu menjadi punca. Rajin2 lah mencari peluang untuk melancong.

2. Tidak belajar bahasa lain selain bahasa ibunda. Kadang2 rasa rugi bila kita dengar orang cina dan india bersembang sesama sendiri. Kita sepatah haram tak faham. Bila kita cakap, mereka besar kemungkinan akan faham.

3. Takut untuk mencuba sesuatu. Takut boleh merencat kebolehan atau keinginan kita. Jangan biarkan ia menjadi barah dalam diri kita.

4. Gagal menjadikan kesihatan sebagai kepentingan utama dalam kehidupan seharian. Nanti bila dah tua, baru sedar yang menjaga kesihatan sangat penting.

5. Mencari rezeki dalam keadaan terpaksa. Ya mungkin banyak tanggungjawab. Sewa, hutang, makan minum, bil itu ini, tapi kalau sanggup mungkin boleh teruskan. Ataupun mungkin boleh usaha dengan cara lain.

6. Tidak bersungguh2 masa zaman sekolah. Gred sangat penting. Tapi yang lebih penting ialah bagaimana cara nak applikasikannya dalam kehidupan selepas habis belajar.

7. Tidak sedar kecantikan dalam diri sendiri. Banyak definasi dalam kecantikan, tidak semestinya luaran sahaja.

8. Takut untuk mengucapkan "Saya sayang awak". Menyangi adalah pemberian yang sangat bermakna dalam diri kita, walaupun tidak dibalas.

9. Kurang mendengar nasihat dari orang lebih tua dari kita terutamanya ibu bapa.
 Mereka sudah semestinya banyak pengalaman. Rajin2 lah belajar dan mendengar nasihat mereka.

10. Membuang masa di zaman remaja dengan benda yang tak berfaedah. Ramai remaja yang tidak tahu diluar sana banyak lagi perkara yang boleh dilakukan daripada membuang masa dengan benda2 yang tidak memberi manafaat.

11. Selalu sibuk dengan fikiran orang lain. Selalu sangat takut dengan kutukan orang lain. Yang ini selalunya orang perempuan. Heran sangat dia kalau orang tengok dia pakai tudung sama yg minggu lepas punya. !

12. Lambat membuat keputusan. Jangan takut untuk membuat keputusan. Nanti menyesal tak sudah.

13. Takut untuk berdiri diatas kaki sendiri. Jangan takut untuk menegakkan prinsip hidup sendiri.

14. Kurang menjaga gigi. Berus gigi selalu. Jangan menyesal bila kita kehilangan gigi akibat kecuaian sendiri.

15. Kerja dengan berlebihan. Sampai bawa balik ke rumah. Jangan sampai mengganggu kehidupan dirumah. 

16. Tidak belajar memasak dengan baik. Malas !

Elok sangat tu. Malas dah nak taip. Panjang sangat.




No comments:

Post a Comment