Monday 11 April 2011

KENAPA ?

Hangpa ada kekasih tak ?, ataupun awek ka, pakwe ka, cewek ka, cowok ka seseorang yang hangpa sayang. Tak kiralah hangpa tu dah kahwin ka, berumah tangga ka, bercouple ka, berumah tadak tangga ka, ataupun berumah tadak sijil nikah ka. Hangpa sayang sangatlah, kiranya ibarat dalam lagu2 jiwang yang dok ada dalam malaysia ne,  sehidup semati lah. Sekiranya hangpa ada "benda" yang ako cakap tadi tu, maknanya hangpa ada perasaan yang boleh menggumbirakan hati hangpa. Ha, hapa benda ako tulis pon ako tatau.

Sebenaqnya ako nak tulis pasal perasaan ja pon, hapa benda yang ako merapu tadi pun ako sendiri tak faham. Perasaan yang ako rasa selalu sangat tak kena pada tempat dan waktunya. Ako berani jamin hangpa pon pernah rasa macam ni juga.

Bila kita sayang seseorang tu, kita akan menjaga hati dan perasaan dia bagai menatang minyak yang penuh. Wuih. Kita jaga dia elok2, tak boleh calaq sikit. Kalau ada nyamuk hinggap pon habis dimaki hamun nyamuk tu. Padahal nyamuk tu baru singgah ja, pasal dia penat dok terbang lama sangat. Kena pula yang dok rumah tinggi2 mencucuk langit, jenuh nyamuk tu nak sampai atas. Bagila dia rehat sepam dua. Itupun tak boleh, punya sayangnya kita pada seseorang tu.

Persoalannya kini, hangpa pernah tak gaduh2 atau berselisihan faham. Kalau tak pernah gaduh2 atau perselisihan faham, tolong cari orang lain. Pasal pasangan hangpa tu mungkin ada orang lain ataupun makhluk asing dari planet namek. Bila gaduh mesti keluaq satu perasaan tu, perasaan takut ditinggalkan ataupun yang sewaktu dengannya. Ako cukup tak suka perasaan ni, perasaan ni yang boleh buat makan tak basah, tidur tak kenyang, mandi tak lena, semacam ja perasaan ni.

Ako selalu juga la rasa perasaan tu, memang betullah tak best langsung. Sungguh tidak best, pasal nak buat kerja apa pon tak boleh, nak buat itu ini serba tak kena. haihh. Kalau buat pon, mao tak mao ja.

Berbalik pada cerita semua kat atas tadi, ako selalu berharap perasaan tu datang pada tempat dan waktu2 tertentu. Bukan berharap lah, berdoa sangat2. Pasal sekarang ni perasaan tu datang juga. Tapi kadang2.

Kenapa ako tak rasa perasaan itu bilamana ako tidak mengerjakan perintah Yang Maha Esa. Menunaikan solat 5 waktu, berpuasa penuh di bulan ramadhan, beramal jariah, berbuat baik sesama manusia, hormat ibu bapa dan buat benda yang baik2. Hangpa ada tak perasaan tu ??  kalau hangpa ada perasaan tu, Alhamdullilah. Pasal ako tengah berusaha untuk timbulkan perasaan tu sikit2, untuk menjadi manusia yang Beriman dan Beramal soleh. 

Doakan. AMIN.



4 comments:

  1. aku doakan yang terbaek utk hang ngan chenta hati hang sap2!!!

    ReplyDelete
  2. trima kasehh...tao..doa2..tao..
    thankyu ezah

    ReplyDelete
  3. ahaha..din..folow blog ako din..jadi folower..nak kasik ramai..

    ReplyDelete